Kwiatowe wybory Polaków

Czy wiadomo, ile rocznie Polacy wydają na kwiaty?

Dane statystyczne rynku kwiatowego na pewno muszą być interpretowane z pewną ostrożnością. Mamy obecnie jednolity rynek UE i dlatego gromadzenie danych staje się jeszcze trudniejsze. Tak naprawdę nie ma tutaj takich danych, które można określić jako wiarygodne i dlatego tak naprawdę w UE ten rynek nie jest po prostu nieoszacowany. Mamy tak naprawdę niewiele danych, które mogą nam o tym rynku powiedzieć. Również w naszym kraju można jedynie w jakiś ogólny sposób o tym rynku powiedzieć według tych danych, które są gromadzone przez Biuro Kwiatowe Holandia.

Ze statystyk wynika, że europejski konsument wydaje na kwiaty mniej więcej około 100 euro. Jednak jeśli spojrzy się na polskich klientów to tak naprawdę zobaczymy, ze na te kwiaty wydaje się jednak u nas zdecydowanie mniej. Średnio mówi się, że w ostatnich latach było to nieco poniżej 100 złotych na rok w przypadku naszych polskich kupujących. W ostatnich latach ten rynek nieco się poprawił i obecnie funkcjonuje nieco lepiej. Z roku na rok rośnie oczywiście rynek kwiatów rośnie, ale nadal udział sprzedaży w europejskiej skali nie będzie dla naszych rodaków korzystny.

Czym sugerują się klienci przychodząc po kwiaty do kwiaciarni?

Profil klientów, którzy pojawiają się w kwiaciarni ciągle się zmienia. Na pewno są tacy klienci, którzy po kwiaty coraz częściej udają się między innymi do marketów, gdzie będzie można oczekiwać na zdecydowanie niższą cenę tych dostępnych produktów. na pewno konkurencja cenowa w przypadku klientów w marketach jest najważniejsza. Od kilku lat na pewno ten profil klientów zmienia się w taki sposób, że można zobaczyć klientów, którzy będą zainteresowani wyłącznie kwiatami tanimi jak i też klienci, którzy już będą oczekiwać jakości kwiatów, większej doskonałości, gdy chodzi o estetykę i inwencje.

Na pewno handel kwiatami w dyskontach wpływa znacząco na ten rynek i pobudził pewnie tą sprzedaż w jakieś mierze. Z drugiej jednak strony to co dzieje się w dyskontach nie do końca będzie odpowiadać florystom, którzy nie wiedzą czego spodziewać się po tym rynku i jak będzie się zmieniał. Na pewno pojawienie się tanich kwiatów to istotny problem dla tych osób, które działają w tej branży od lat i chcą przede wszystkim konkurować poprzez działania na wysokim poziomie i swoją inwencję.

Czy klienci kwiaciarń częściej dokonują zakupu kwiatów ciętych czy doniczkowych?

Wydaje się, że nadal głównym produktem w kwiaciarniach będą kwiaty cięte. Jeśli chodzi o ten rodzaj kwiatów najlepiej sprzedają się róże, popularne są goździki, tulipany czy gerbery. Rośliny doniczkowe natomiast lepiej jak się wydają sprzedają się w dyskontach i tam budzą większe zainteresowanie.

Jak wyglądają zakupy kwiatów Polaków przy takich okazjach jak Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki?

Takie wyjątkowe dni w ciągu roku to na pewno moment pobudzenia dla rynku kwiatów i wtedy sprzedaje się ich najwięcej. W tych dniach jednak każdy ma inną specyfikę. W Walentynki będą się dobrze sprzedawać czerwone róże, w dniu kobiet mamy raczej zainteresowanie tulipanami i goździkami a na dzień matki w maju, gdy kwiatów jest naprawdę wiele ten wybór jest już dużo większy i rynek jest mocno zróżnicowany.